|
Angol kifejezések a játékban
Mivel a snooker egy angol eredetű játék, így a játékban használatos kifejezések világszerte így terjedtek el, eredeti angol elnevezésük alapján. Ezek nagy része megtalálható a Snooker Szabályok és a Snooker (Sznúker): A játék leírása menüpontok alatt, mégis úgy gondoltam, érdemes egy külön oldalon is összegyűjteni őket azok számára, akik nem szeretnék a teljes szabályzatot végigolvasni és abból kikeresgélni, hogy egy-egy kifejezés mit is jelent.
Break: A játékos egy asztalhoz állásának alkalmával, az egyidejűleg belökött golyók pontszámainak összessége. A játékvezető minden lökés után hangosan bemondja a Break aktuális pontszámát. Ebbe a pontszámba a hibapontok nem számítanak bele, hiba esetén ugyanis a célgolyó pontértékét (de minimum 4 pontot) az ellenfél javára írnak jóvá.
Black Ball Game: Abban az esetben, ha a játékosok az adott Frame alatt mindketten ugyanannyi pontot szereztek, és már minden golyót lelöktek az asztalról, az úgynevezett "Black Ball Game" vagyis a visszarakott fekete fogja eldönteni, hogy melyikük nyeri a Framet.
A játékvezető visszateszi a fekete golyót az asztalra. Ekkor a találathoz a soron következő játékos a D félkörön belül bárhová helyezheti a fehér golyót. A Black Ball Game-mel a fekete golyó pontértéke, tehát további 7 pont szerezhető:
- ha valamelyik játékos belöki azt, akkor a 7 pont hozzáadódik a pontjaihoz, és nyer
- ha valamelyik játékos hibázik, akkor a 7 pont az ellenfél pontjaihoz adódik hozzá, és az ellenfél játékos nyer
Century/Centuries: A 100 feletti pontot elérő Break-et nevezik így. Nem azonos a Frame során megszerzett összes ponttal. Csak az egy Break alatt, vagyis az egyidejű asztalhoz állás alkalmával meglökött 100 feletti pont elérése tartozik ide.
Frame: Az egyidejűleg lejátszott játékok sorozata, ezekből áll egy teljes mérkőzés két játékos között. A Frame-k száma minden esetben egy páratlan szám, annak érdekében, hogy a végeredmény ne lehessen döntetlen.
Frame Ball: Az a golyó, amelynek belökésével a játékos megnyeri/megnyerheti az adott Framet. A Frame Ball belökése után az ellenfél szempontjából tekintve már kevesebb pontértékű golyó van az asztalon, mint ahány pontot az éppen lökő játékos gyűjtött. Így ellenfele már csak snooker adásával nyerhetne, ha egy esetleges hiba után még az aszalhoz állhatna.
Free Ball: A játékvezető például a következő esetekben ítélhet Free Ball-t (szabadon választható golyó):
- ha a fehér golyó lyukba került, vagy
- szabálytalanság után, ha a fehér golyó snooker állásban maradt.
Foul and a Miss: Ha a játékos nem a soron következő golyót találja el elsőként, akkor a játékvezető Foul and a Miss-t hibát mond be. Ekkor a következő játékos kérheti, hogy a golyókat helyezzék vissza az előző (a lökés előtti) helyzetükbe, és a hibát elkövető játékos próbálkozzon újra.
Példa erre: A fehér golyó olyan pozícióban állt meg, hogy egyenes vonalban egyetlen piros golyót sem lehet eltalálni vele (snookerben van), így a játékosnak valamelyik falról kell a találathoz a lökést kiveteleznie. Ha ezt elvéti, és nincs találat, akkor annyiszor kérheti az ellenfél játékos a visszaállítást, ahányszor nem talált a lökés.
Fontos! Abban az esetben, ha van legalább egy olyan piros célgolyó, amelyre a fehérrel egyenes vonalban rálát, tehát nincs takarásban, de a játékos a jobb biztonsági játék céljából egy másik pirosat próbál eltalálni, és ez mégsem sikerül, akkor maximum 3 alkalommal próbálkozhat. Két sikertelen lökés után a játékvezető kötelessége figyelmeztetni őt, hogy ha a harmadik próbálkozás során sem talál el egy célgolyót, akkor az a Frame automatikus elvesztésével jár.
Head To Head: A játékosok egymás elleni mérlege: A korábban egymás ellen játszott mérkőzések statisztikái százalékos arányban összehasonlítva, illetve, hogy melyikük hány mérkőzést nyert a másik ellen.
Match Ball: Az a golyó, amelynek belökésével a játékos megnyeri/megnyerheti a mérkőzést. A Match Ball belökése után az ellenfél szempontjából tekintve már kevesebb pontértékű golyó van az asztalon, mint ahány pontot az éppen lökő játékos gyűjtött.
Így ellenfele már csak snooker adásával nyerhetne, ha egy esetleges hiba után még az aszalhoz állhatna.
Maximum Break: Az asztalon lévő célgolyók maximum pontértéke 147. Maximum Break-ről akkkor beszélünk, ha egy játékos az egy asztalhoz állás alkalmával ezt hiba nélkül végiglöki úgy, hogy minden piros célgolyó után a maximális pontértékű feketét löki be.
További tudnivalók a Maximum Break-ről A mágikus 147, vagyis a legmagasabb pontszám menüpont alatt olvashatók.
Miss: A játékvezető mondhajta be a Miss-t, abban az esetben, ha úgy ítéli meg, hogy a játékos nem a legjobb tudása szerint próbálta eltalálni a célgolyót.
Amennyiben a játékos egyenes vonalú lökéssel el tudná találni a célgolyót, vagy a célgolyó bármely részét, és azt mégis eltéveszti, a játékvezető misst ítél. Más helyzetekben a játékvezető döntési joga, hogy misst ítéljen.
Nem ítélhető azonban miss a játék befejezésének, végjátékának közeledtével vagy folyásával, amennyiben az egyik játékos jelentős pontelőnnyel, a másik pedig jelentős ponthátránnyal rendelkezik. (Akkor ugyanis egyik játékosnak sem érdeke, hogy ne tudása legjavát nyújtva lökjön a golyóra.)
Miss bemondása után csak a fehér golyót kell visszahelyezni előző helyzetbe, hacsak a megmaradó állás nem jelent előnyt a hibát elkövető játékos részére. A golyó visszahelyezése alkalmával mindkét játékost meg kell kérdezni annak helyzetére vonatkozóan, de a játékvezető döntése a végleges.
Amennyiben a miss bemondása után bármelyik játékos megfogja, vagy hozzáér a fehér golyóhoz, az hibának minősül.
Safety: Biztonsági játékot jelent. Ha a játékos úgy ítéli meg, hogy egyetlen célgolyót sem tudna oly módon ellökni, hogy az lyukba essen,
akkor játszhat ún. Safety (biztonsági) játékot. Ennek során attól függően, hogy az asztalon hol helyezkednek még el piros golyók
- vagy az asztal felső felére, az ún. biztonsági zónába (Safety zóna) a sárga-barna-zöld golyó vonalán túlra,
- vagy a fekete golyó alatti területre,
- vagy bármelyik oldalon az asztal falához minél közelebb
próbálja lökni a fehét golyót, hogy az a lehető legtávolabb essen a még játékban lévő piros célgolyóktól. Ezzel is nehezítve az utána következő ellenfél játékos esélyeit.
Touching Ball: Amennyiben egy lökés után a fehér tapad, hozzáragad valamelyik lehetséges célgolyóhoz, a játékvezető Touching Ball-t mond be, és rá is mutat arra a golyóra, amelyikhez hozzátapadt a fehér. A játékos csak az ellenkező irányba lökhet a ragadó golyó helyzetétől számítva, egyébként a lökés tolásnak minősül.
Nem minősül szabálytalanságnak, ha a játékos a ragadó golyótól ellöki a fehéret, amennyiben:
- a golyó nem célgolyó;
- a golyót aktuális célgolyónak választja és megnevezi;
- a golyó az lehetséges célgolyó, de a játékos másikat nevez meg és el is találja azt.
Total Clearance: Amikor a játékos egy Break során teljesen "letakarítja" az asztalt, azaz a feketével bezárólag minden golyót belök.
Kiegészítés: Total Clearance nem csak abban az esetben van, amikor mind a 15 piros golyó még az asztalon van, és ezeket a játékos mind belöki egy-egy színes kíséretében - valamint a végén a 6 színes golyót is, hanem akkor is Total Clearance-ről beszélünk, amikor a játékosok felváltva löknek kisebb Break-eket, majd egyikük a még hátralévő piros golyók belökésével végül az összes golyót lelöki az asztalról.
Ugrás a lap tetejére
| |