SnookerInfó
Snooker Menü
     
.

     
Snooker Kisokos
     
.

     
Snooker Versenyek
     
.

     
Kontakt
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Statisztika
Indulás: 2024-11-16
     
.

     
Snooker Linkek
     
.

     
Snooker (Sznúker): A játék leírása

Snooker (ejtsd: sznúker)

Az angol eredetű snooker a biliárdjátékok egy fajtája, melyet általában egy zöld posztóval bevont asztalon játszanak.
Az asztalon 6 darab zseb található, ezek közül 4 az asztal négy sarkában, 2 pedig az asztal két hosszanti oldalának felénél.

A játékhoz összesen 22 db golyó szükséges:
- 15 db piros golyó (célgolyók), melyek mindegyike a játék során 1-1 pontot ér;
- 6 db színes golyó (célgolyók), melyeknek értéke az alábbiak szerint emelkedik:

sárga - 2 pont,
zöld - 3 pont,
barna - 4 pont,
kék - 5 pont,
rózsaszín - 6 pont,
fekete - 7 pont

- 1 db fehér golyó, az ún. lökőgolyó, melyet a játékosok a többi golyó ellökésére használnak.
 

Az asztalon történő lökések a dákó segítségével zajlanak, amely egy hosszabb, fából készült eszköz, a végén egy vékony, bőrből készült felülettel, amely a golyóval történő minél jobb kapcsolatot hivatott biztosítani. A dákó mérete nem lehet rövidebb 910 mm-nél, és nem térhet el jelentősen a manapság általánosan használt dákók alakjától.
A dákóhoz tartozhatnak különböző segédkellékek is az asztal nagysága miatt, ha a játékos nem ér be az asztal egy pontjára, ilyenek a különböző méretű hosszabbítók, az iksz vagy a pók.


Ha szeretnél többet megtudni a játék eredetéről és történetéről, akkor olvass tovább A snooker története c. menüpont alatt!

 

A snooker játékot 2 vagy több ember játszhatja, akár mint partnerek (egy csapatként), akár egymástól függetlenül.
Pontokat a golyók belökésével és az ellenfél hibáival lehet gyűjteni. A játék győztese az a játékos (vagy csapat), amelyik a legtöbb pontot gyűjtötte, vagy amelyik a győzelmet - amennyiben ellenfele feladta a játékot - kiérdemelte.
A játék általában több menetből/fordulóból áll, ezeket Frameknek nevezzük. A Framek száma minden esetben egy páratlan szám, hogy a játék végkimentele ne eredményezzen döntetlent. A mérkőzést az a játékos (vagy csapat) nyeri, amelyik az előre meghatározott Framek számából többet nyer. 
Ha valamelyik játékos hamarabb megszerez a Framek száma + 1 felének megfelelő győzelmet, akkor a ő jut tovább, és a mérkőzésnek automatikusan vége, hisz az ellenfél már nem szerezhet többet ennél. 

Példa: A mérkőzés 19 Frame-ből áll. Ha az állás mondjuk 10:3, mert az egyik játékos már megnyert 10 Framet, a másik pedig eközben csak 3-at, akkor az első játékos nyert.
A hátralévő 6 Framet már nem játszák le, hisz a második játékos ekkor már nem nyerhetne 9-nél többet, és ez a végeredményen már nem változtatna.
 

A kezdőhelyzet

Kezdéskor a játékvezető az alábbi képen látható módon helyezi el a golyókat az asztalon, vagyis a vonalon helyezi el a sárga, zöld illetve barna golyókat. Ez utóbbit (tehát a barnát) a kékkel, a rózsaszínnel és a feketével együtt az asztal hosszanti felezővonalára illeszti. (A színes golyók helyét többnyire kis kereszt jelzi a posztón.)

A piros golyók háromszög formába rendezett csoportját úgy kell elhelyezni, hogy a háromszög csúcspontjában található golyó a rózsaszín golyóhoz érintkezés nélkül a lehető legközelebb kerüljön.

 

Kezdőhelyzet a snooker asztalon Kezdőhelyzet a snooker asztalon


Játékmenet

Pontokat a pirosak és a színes golyók váltakozó belökésével lehet gyűjteni egészen addig, amíg az utolsó piros is belökésre nem kerül, ami után a hat színes golyót pontértékük emelkedő sorrendjében kell belökni (a sárgától a feketéig).
A játékosok pénzfeldobással döntik el a kezdés jogát, és ez a sorrend a játék egész ideje alatt megmarad, viszont minden játékot felváltva kezdenek.

A kezdő játékos golyó a kézben állásból (tehát a D félkörön belülről) lök, és a játék akkor kezdődik, amikor a játékos a fehér golyót először megérintette a dákóbőrrel, akár lökte azt, akár csak igazította. A fehér golyónak kezdéskor egy pirosat, később pedig mindig az aktuális célgolyót kell először érintenie, és sohasem eshet lyukba. Olyan golyó, amely nem célgolyó, nem eshet lyukba.

A játékosoknak minden asztalhoz állás alkalmával először piros golyót kell lökniük egészen addig, amíg mindegyik piros golyó lyukba nem került. Egy lökéssel több piros, vagy szabad választású golyó esetén a bejelentett más színű golyó is belökhető, és pontszámaik összeadódnak.
Amennyiben egy piros belökésre került, a következő célgolyó valamelyik színes kell, hogy legyen, amelynek pontszámai hozzáadódnak az addigiakhoz.
Amíg van piros golyó az asztalon, addig a sorozat a piros és színes golyók váltakozó belökésével folytatódik. Színes belökése után az adott golyó visszahelyeződik az asztalra.
Az összes piros golyó belökése után a színes golyók pontértékük emelkedő sorrendjében válnak aktuális célgolyókká, és ekkor belökve már a lyukban is maradnak.

Amennyiben a játékos nem lök be golyót, ellenfele onnan löki el a fehéret, ahol az megállt az asztalon, és neki ilyenkor minden esetben egy általa szabadon választott piros golyó lesz a célgolyója.

 

Taktika

A taktika szerves részét képezik a biztonsági lökések (Safety), melyeknél a játékosok a golyót az asztalszegélyhez közel próbálják helyezni. Ezután az ellenfél a dákóval csak a golyó felső részét tudja érinteni. Ez az ún. forgató ütés korlátozott hatékonyságú, a golyó irányíthatósága is csökken. Ráadásul a rizikó miatt az ellenfél könnyebben követhet el hibát is.
Létezik egy hasonló, a szakzsargonban kínai snookernek nevezett konstelláció is, melynél egy golyó nem az igazi snooker esetén megszokott módon blokkolja a lökőgolyó útját, hanem odaragad a lökőgolyó másik oldalához, ezzel ugyanúgy korlátozva a dákóval megcélozható felületet, azaz ugyanúgy korlátozva a golyó irányíthatóságát - másrészről a játékos ilyenkor szokatlan kéztartásból kényszerül a lökést elvégezni, ami szintén egy lehetséges hibaforrás.

 

Segítségként felhasznált források:
Wikipédia - Snooker lap
Magyar Snooker
 

Ugrás a lap tetejére

 

 

     

Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!